Het is iets meer dan 90 jaar geleden dat Walter Gropius de Bauhaus-beweging oprichtte. Hoewel deze beweging het meest bekend is geworden om de ideeën op het gebied van architectuur en interieurontwerp, was er van 1921 tot 1929 ook een theaterafdeling bij Bauhaus. De bekendste voorstelling die dit heeft opgeleverd was het “Triadische ballet” van Oskar Schlemmer met geometrische, gestileerde kostuums.
Aan een andere afdeling van Bauhaus werkte Làslò Moholy-Nagy aan een ‘Licht-Raum Modulator’. Het was een kinetisch kunstwerk, dat bestond uit kleur, licht en beweging, dat gezien kan worden als een synthese van zijn artistieke ideeën, een Gesammtkunstwerk. Moholy-Nagy zelf omschreef het als “een apparaat ten behoeve van de demonstratie van het effect van licht en beweging”. In 1930 was het ‘licht-requisiet voor een elektrisch toneel’ zoals het ook wel werd omschreven, te zien in Parijs op een tentoonstelling van de Duitse Werkbund.
Je kunt je alleen maar afvragen wat er gebeurt zou zijn als dit licht-requisiet en het theaterwerk van Schlemmer ooit gecombineerd zouden zijn.
In 1930 legde Moholy-Nagy zijn licht-ruimte modulator vast in de film “Schwarz, weiss, grau”.
Zie ook: Bauhaus Archiv