Homo Instrumentalis brengt vier composities bijeen die onze verhouding tot technologie verkennen: “Machinations” van Georges Aperghis (2000, versie Silbersee 2017), “La fabbrica illuminata” van Luigi Nono (1964) en “Ode to Man (part I and II)” van Yannis Kyriakides (2017).
Er klinkt bewondering voor het menselijk vernuft, angst voor onze industriële machinerie, maar ook genoegen over het comfort dat de digitale wereld ons verschaft.
Op basis van deze composities laat Silbersee zang, dans, elektronica en videokunst samenvloeien. Homo Instrumentalis is een beeldende muziekvoorstelling over mens en machine. Floriaan Ganzevoort maakte het decor- en lichtontwerp voor deze voorstelling.
Pers
De Financial Times schreef:
breathtakingly virtuosic (…) Sophocles’ praise for man’s supremacy is tinged with warning, and the sense of foreboding is underscored by Floriaan Ganzevoort’s gloomy lighting and sinister industrial sets. (…) Homo Instrumentalis is not for the faint-hearted, but it is a phenomenal achievement.”
Credits:
Performers:
Fanny Alofs (Alto), Miguel Angél Gaspar (Dans), Jennifer Claire van der Hart (Soprano), Eléonore Lemaire (Soprano), Jorge Morro (Dans), Carl Refos (Dans), Michaela Riener (Soprano/Mezzosoprano), Johanne Saunier (Dans)
Live-Electronics:
Wouter Snoei
Componisten:
Georges Aperghis, Luigi Nono, Yannis Kyriakides, Wouter Snoei
Muzikale leiding:
Romain Bischoff
Choreografie:
Johanne Saunier
Video:
Frederik Jassogne, Bart Moens (Hangaar)
Decorontwerp, Licht:
Floriaan Ganzevoort (De Theatermachine)
Kostuumontwerp:
Dieuweke van Reij
Artistieke assistentie en dansrepetitor:
Juliette van Ingen
Dramaturgisch advies:
Wout van Tongeren
Foto’s: Caroline Seidel en Floriaan Ganzevoort